03 Mac, 2011

Syaitan menyukainya

Situasi:
Di sini saya ingin berkongsi satu kisah. Kisah ini adalah mengenai sikap manusia yang tidak tahu untuk menghormati keadaan sekelilingnya. Tadi, apabila selesai sahaja azan maghrib berkumandang, saya terus mencapai kain telekung untuk bersolat. Tetapi, apa yang menggeramkan saya, bila ada suara-suara yang terjerit-jerit dan ketawa besar di kaki lima di hadapan bilik saya pada waktu itu. Tidak tahukah mereka waktu itu adalah waktu maghrib? Waktu di mana syaitan suka berkeliaran?

Ulasan saya:
Sebagai manusia yang mempunyai akal fikiran yang tinggi, kita seharusnya bijak berfikir. Ada kalanya sesuatu perbuatan itu boleh kita lakukan, dan ada kalanya tidak boleh dilakukan walaupun perkara itu tidak menyalahi hukum. Kepada pembaca sekalian, belajarlah menghormati, bukan sahaja kepada orang lain malah kepada agama dan keadaan sekeliling. Jagalah tingkah laku sebaik mungkin agar tidak dipandang sinis oleh masyarakat lain.  




Tiada ulasan:

Catat Ulasan