19 Februari, 2011

Rabun ayam

Situasi:
Petang tadi aku pergi ke pasar bersama beberapa orang kawanku. Hajatnya ingin membeli beberapa jenis sayuran untuk dimasak pada keesokannya. Setibanya di gerai sayuran itu, aku memilih beberapa jenis sayur seperti kobis bunga, kacang buncis, lobak merah dan cili. Semuanya aku ambil dalam kuantiti yang sedikit. Setelah membayarnya, aku menuju ke arah kawanku yang sedang memilih sayur. Katanya, rakan serumah yang menempahnya. Sayur-sayuran yang dipilih diletakkan di dalam bakul kecil. Terdapat dua orang yang menjaga gerai tersebut, iaitu seorang di sebelah kanan dan seorang di sebelah kiri. Kawanku menghulur bakul tersebut kepada penjaga yang berada di hadapannya, tetapi penjaga itu sibuk menimbang sayur-sayur lain agar mudah untuk orang membelinya kemudian nanti. Kami menunggu agak lama. Kemudian, penjaga yang berada di sebelah kanan perasan akan kewujudan kami itu. Lalu dia meminta maaf kerana membuatkan kami tertunggu-tunggu.

Sekadar hiasan




Ulasan saya:
Berdasarkan situasi di atas, saya berpendapat bahawa penjaga yang mengucapkan maaf itu tahu etika berniaga dan tahu berbahasa. Ucapan maaf yang diluahkan membuatkan hati kami sejuk. Namun, sikap penjaga yang seorang lagi itu menyebabkan hati kami berasa sebal. Kami yang berada di hadapannya seolah-olah tidak wujud. Atau, mungkin dia mengalami rabun ayam sehingga tidak nampak yang kami sedang berdiri di hadapannya.

Maksud kata : Penglihatan yang kurang jelas.