08 Mac, 2011

Perempuan atau betina?

Situasi:
Sedang aku duduk-duduk bersama rakan, ada seekor kucing lalu dihadapan kami. Lantas, ada salah seorang daripada rakanku menyatakan “mesti kucing itu perempuan kerana mukanya comel-comel”. Aku tergelak mengdengarnya lalu terus mengatakan “bukan perempuan, betina”.

Gambar hiasan


Ulasan saya:
Sebenarnya, banyak kali juga saya mendengar orang menggunakan perkataan perempuan untuk merujuk kepada jantina binatang. Saya berpendapat, perkara sebegini tidak wajar berlaku kerana semua individu sudah sedia maklum jantina untuk binatang adalah jantan dan betina, manakala jantina untuk manusia atau orang adalah lelaki dan perempuan. Apabila rakan-rakan membaca ayat di atas juga, pastinya rakan-rakan perasan perkataan ‘comel-comel’. Mengikut tatabahasa bahasa Melayu yang betul, parkataan yang digandakan adalah untuk menunjukka banyak. Namun, kucing yang lalu dihadapan kami itu hanya seekor. Justeru, setiap individu perlu mengambil inisiatif sendiri dalam usaha menggunakan bahasa Melayu dengan betul.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan