18 Februari, 2011

Budi bahasa budaya kita

Perpustakaan Tuanku Bainun, UPSI

Situasi:
Hampir seminggu buku yang aku pinjam telah tamat tempohnya. Jadi, hari ini selepas kuliah, aku bersama Azira telah pergi ke perpustakaan untuk membayar denda. Aku berjalan hampir seiring dengan seorang pelajar perempuan yang turut sama menuju ke kaunter pembayaran. “Assalamualaikum” kata pelajar tersebut kepada puan yang menjaga kaunter. Puan tersebut menjawab salam dan mempamerkan senyumannya. Aku dapat mendengar nada dan bahasa yang digunakan oleh pelajar perempuan itu lembut dan bersopan.

Ulasan saya:
Pada pendapat saya, permulaan kata yang lembut dan sopan akan membuatkan hati dan pekerjaan yang sedang kita lakukan menjadi lebih tenang dan teratur. Penggunaan bahasa yang baik semasa berkomunikasi menjadikan urusan menjadi lebih mudah dan hati kedua-dua pihak tidak sakit. Gunakanlah bahasa yang bersopan walau dengan sesiapa sahaja kita berkomuniksai. Lebih-lebih lagi jika kita berurusan dengan individu yang lebih tua, penggunaan bahasa yang baik amat digalakkan. Rasanya, tidak terlalu sukar untuk kita menggunakan bahasa dan nada yang baik memandangkan kita orang Melayu yang kaya dengan budi bahasa. Bukankah budi bahasa budaya kita? Namun, semuanya itu semakin berubah mengikut arus perkembangan zaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan