09 Februari, 2011

Siapa makan cili, dia terasa pedas

Situasi:
Pada hari ini, aku mengajak dua orang rakanku untuk makan bersama-sama kerana aku ingin memasak. Menu pada hari tersebut ialah sardin, sup kentang dan telur dadar. Sebenarnya, pelajar di larang memasak makanan di rumah, kecuali masakan yang tidak menggunakan minyak seperti memasak nasi. Tetapi aku agak degil kerana sudah bosan kesan daripada masakan luar yang setiap hari menyediakan menu yang sama dan agak mahal. Aku memasak menggunakan periuk nasi sahaja. Dengan menggunakan periuk nasi, agak sukar untukku menyediakan telur dadar yang cantik seperti gambar di bawah ini.  Sebaliknya, telur gorengku itu hancur.
                               Sepatutnya...

Sebaliknya...
Selesai menggoreng telur, aku mula memasak sardin. Sambil-sambil itu kami berbual mesra. Antara dialog yang kami bualkan adalah seperti berikut:
Rakan A         : Masak sedap-sedap sikit.
Hafizah          : Masakan aku memang dah sedia sedap.
Rakan B         : Tu lah… Tak hancur pun kan.

Ulasan saya:
Sebenarnya, ayat yang diujarkan oleh rakan B adalah ayat sindiran. Ayat sindiran digunakan untuk menyindir seseorang dengan tidak disebutkan secara tepat, hanya dikias-kiaskan dengan perkara yang lain. Ayat sindiran agak sama dengan konsep peribahasa siapa makan cili, dia terasa pedas.

Maksud kata: Yang merasa tersindir, dialah yang berbuat pekerjaan yang disindirkan itu.

3 ulasan: