21 Februari, 2011

Mok...aku nak tubaik

Situasi:
Baru sebentar tadi rakan sebilik bertanyakan kepadaku sama ada pernah atau tidak mendengar sajak yang menggunakan dialek. Aku menjawab pernah, dalam satu majlis drama yang telah didendangkan oleh seorang pelajar lelaki. Kemudian dia menunjukkan satu video sajak yang dideklamasikan oleh penyajak dengan menggunakan dialek Terengganu. Apabila aku mendengar sajak tersebut, terasa ingin tergelak juga berasa kagum. Di bawah ini merupakan video deklamasi sajak tersebut.




Berikut adalah bait-bait sajak tersebut:

mok..aku nok tubaik
mok december niey ujang yg berdeghahom..
mengukir seribu mimpi hadir malam..
aku rindu pado pacat dang litoh..
aku rindu ulat beluncas dang woh getoh..
aku ingin berjeluah dengan selut yang kutor..
aku ingin main coh..
biorlah ado yang mengayap mencari saing untok berdeghak..bior aku yang perambat
bior lah yang ado mengakok mencari ubi tuok,bior aku yang timbok mok..
mok....aku nok tubaik..aku nok balaik
aku tahu mok beleber berong marah, sebab aku tok mboh skuloh..
aku nok tubaik cari diri aku..pedie aku sebenor.
aku blajo jadi kubor jenuwoh..
dok seke stabok ble aku tengok tb
saing tduh aku adalah hiv..

mok..aku serik doh..
dudok dalam ghumoh batu..pintu besi..
marila mok ambik aku wat lari.
jual la lembu kubo too..mari tebus aku ni.
wat tubik aku mok..
mok..aku nok balaik..
aku nok tubaik..
nok sujud, nok cium tangan mung mok..
aku tringin nok tumbok peng.
aku tringin nok wapooh.
aku nok sedekoh fatihoh kubor ayoh..
ambik la aku wat tubaik mok..
aku knal doh pedie aku sbenar nyo mok..
aku knal doh pedie kawang pedie lawang
mok..aku knal doh tikor sejadoh..
aku knal doh hok mano pekdoh hok mano pjadoh..
aku dak mboh hisap dadoh doh..
rikuk aku dak mboh doh..
aku gugorkan segala riduku pade kampong laman..
pade huwe.. pade baroh.. pade burong..
biorlah aku dudok dalam gok ayang..
aku dak mboh dudok dalam gok orang..
mok..kalu aku mati hadioh la katku fatihah..

Ulasan saya:
Malaysia merupakan sebuah negara yang unik dan  kaya dengan pelbagai dialek. Usaha yang dilakukan oleh penyajak adalah bagus kerana penyajak berkeinginan untuk mengekalkan dan mengembangkan penggunaan dialek tersebut. Mungkin terdapat segelintir masyarakat yang masih tidak mengetahui jenis-jenis dialek yang terdapat di Malaysia ini. Dialek merupakan lambang budaya masyarakat yang memperkenalkan penutur-penuturnya di mata dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan